Chalkida 2019

Ve dnech 9. -12. dubna se uskutečnilo v Chalkidě II. mezinárodní setkání básníků.

Organizátorem byla básnířka Marie Mistrioti, členka Svazu řeckých spisovatelů, která byla několikrát hostem mezinárodních festivalů v Polsku a v minulém roce se zúčastnila také 19. Dnů poezie v Broumově. Festival podpořili finančně představitelé oblasti Evia (střední Řecko), starostka Eretrie a sponzoři z řad podnikatelů.

Účastníci setkání byli opravdu z různých koutů světa: z Polska K. Burnat – organizátor setkání v Polanici; D. Bartoš – organizátorka setkání v Poznani; T. Lebioda – básník, překladatel a vydavatel; hudebník a básník, Řek, žijící v Poznani A. Chadzinikolaus s dcerou; novinářka K. Zagorska; básník a grafik J. Vysocki; z Litvy  Birute Jonuszkaite, předsedkyně Svazu litevských spisovatelů, která byla rovněž v minulém roce v Broumově; a K. Platelis, organizátor setkání ve Vilnu; básník z Belgie, jehož jméno jsem si nezapamatovala; Lee Kuei-shien z Thaivanu, editor mezinárodního sborníku o moři a zemi; Hassanal Abduliah – učitel, vydavatel mezinárodního časopisu o poezii z Bangladéše, který žije v USA; mladičká autorka Anna Keiko z Šanghaje; Amir Or z Izraele, Hatif Janabi z Iráku, působící nyní na univerzitě ve Varšavě; autorka z Řecka a části festivalu se zúčastnila také rumunská autorka žijící v Řecku. Na pozvání Marie jsem měla možnost se festivalu také zúčastnit.

Přiznám se, že jsem se vypravovala s jistými obavami. Z Prahy jsem letěla sama, řecky neumím a angličtinu jsem od studií zapomněla. Na letišti v Aténách na mě měl čekat taxikář, aby mě odvezl do Chalkidy. Po čtvrthodině nejistot se mi podařilo jej objevit, ceduli s mým jménem měl zpola ukrytou v podpaží. Odvezl mě do hotelu nad mořem, na okraji Chalkidy, kde už se účastníci scházeli k večeři. K mému milému překvapení jsem mezi nimi objevila známé tváře z Polska. Přivítala jsem se s Marií, předala dárky, přivítala se s Birute a ostatními.

Program festivalu byl bohatý. První den jsme si prohlédli památky v Chalkidě a vyjeli na pevnost nad Chalkidou, odkud byl pěkný výhled na město a kde jsme si prohlédli také muzeum antických památek. Po obědě z čerstvých darů moře v řecké restauraci, který sponzoroval její majitel, a krátkém odpočinku, byl zahajovací pořad festivalu s vystoupením místního folklorního souboru a předáním cen účastníkům soutěže o cenu Homéra organizovanou T. Lebiodou.  Hlavní cenu dostala organizátorka festivalu Marie Mistrioti. Všichni přítomní autoři představili svou tvorbu a obdrželi diplomy.

Druhý den se uskutečnilo setkání účastníků se studenty gymnázia v knihovně školy, poté jsme odjeli do Eretrie, byli přijati starostkou Eretrie a prohlédli si muzeum a antické divadlo.

Večer nás Marie Mistrioti pozvala do svého domu v centru Chalkidy, kde jsme shlédli rozsáhlou sbírku obrazů jejího zemřelého manžela, lékaře a malíře, a při bohatém pohoštění  měli čas si popovídat.

Následující den jsme navštívili Delfy, prohlédli si muzeum a vyfotografovali se u slavné věštírny, nakoupili něco málo památek. Cesta autobusem nám trochu přiblížila krajinu Řecka. Při zpáteční cestě zorganizovala Marie mezinárodní přehlídku písní, které se zúčastnili všichni přítomní a tak zazněly písně z různých zemí a v různých jazycích. Pro mě to byl zážitek stejně silný jako návštěva kolébky evropské kultury.

Poslední den festivalu byl věnován Aténám. Prohlédli jsme si muzeum antických památek, a zatímco většina odjela na oběd, jsem spolu s Birute a Jackem Vysockým vyšla na Akropoli. Měli jsme štěstí – v té chvíli k nám bylo jinak velice nejisté a proměnlivé počasí milosrdné – shlédli jsme amfiteátr, Parthenón i Chrám Athény Niké. Samotné Atény jsme měli jako na dlani. Bylo dobře, že jsme se o tento zážitek neošidili. Jen co jsme došli zpět k muzeu, začalo pršet a zanedlouho lilo jako z konve. Do restaurace jsme došli sice trochu zmáčení, ale protože řecký oběd je záležitost nejméně na dvě hodiny, stačili jsme se ještě před návratem i my naobědvat.

Večer byl už trochu teskný – někteří účastníci odjížděli ráno před pátou a tak začalo loučení, předávání kontaktů, domluvy spolupráce.

Je dobře, že tento svět ještě stále spojuje kultura a krásné slovo poezie.

Děkuji Marii, že jsem se festivalu mohla zúčastnit.